19.04.2017

Stres. Svi smo ga barem jednom doživjeli u životu dok neki više ni ne znaju kako je to živjeti bez njega. 

Dok kratkotrajni stres može biti dobar i poticajan za organizam (na primjer kod razgovora za posao ili javnog nastupa), dugotrajne i stresne situacije negativno djeluju na tijelo i čine nas podložnijima zdravstvenim tegobama. 

Da stvar bude još gora, do dugotrajnog stresa može doći iz milijun različitih razloga. Na primjer, zbog svakodnevne žurbe na poslu, neuravnoteženosti između posla i privatnog života, zbog previše obaveza, prevelikih ciljeva koje ste zacrtali i još mnogo toga.

Stres i njegova povezanost sa zdravljem

Kako stres utječe na zdravlje?

Ono što je zajedničko kratkotrajnom i dugotrajnom stresu je to što uzrokuju glavobolje, napetosti mišića, bol u prsima, umor, učestalo mokrenje, probleme s probavom i nesanicu.

Stres također ima izravan utjecaj na raspoloženje i ponašanje što dovodi do simptoma kao što su anksioznost, nemir, nedostatak motivacije, razdražljivost, nepotrebne ljutnje, tuga, depresija i povlačenje u sebe.  

Previše stresa može uzrokovati i zdravstvene probleme kao što su visoki krvni tlak, astma, pretilost, dijabetes, Alzheimerova bolest, ubrzano starenje, prerana smrt, povećani rizik od bakterijske vaginoze te osteoporoza. 

Iako je stres neizbježan dio života, postoji mnogo načina kako se možete nositi s njime. Uz pozitivnije gledanje na svijet (ili ti ga, gledanjem kroz roze naočale), pomoći će vam i jednostavni kućni pripravci koji će učinkovito upravljati stresom. 

1. Epsomska ili gorka sol protiv stresa

Gorka sol bogata je magnezijem koji ublažava stres

Gorka sol je i više nego odličan lijek za smirenje živaca. 

Naime, stres naglo smanjuje razinu magnezija u tijelu i povećava razinu adrenalina, dok je gorka sol bogata magnezijem. Magnezij povećava proizvodnju serotonina, poznatog pod nazivom hormon sreće, koji pozitivno utječe na naše raspoloženje.

Ublažava stres,razdražljivost i tjeskobu, opušta tijelo, sprječava nesanicu i ujednačuje ritam otkucaja srca. 

Pripremite opuštajuću kupku tako da u toplu vodu dodate jednu šalicu gorke soli i nekoliko kapi eteričnog ulja po vašem izboru. Dobro izmiješajte vodu da se sol otopi i uživajte u kupki 20 minuta. Ovu kupku možete ponoviti dva do tri puta tjedno.  

2. Kamilica smiruje živce

Kamilica je dobro poznati lijek za opuštanje tijela

Kamilica je dobro poznati lijek za ublažavanje stresa. Ljekovitost kamilice dolazi od bijelo-žutog cvijeta koji sadrži flavonoide i sedativna svojstva koja opuštaju mišiće, smanjuju anksioznost, stres i napetost. 

Na dan popijte dvije do četiri šalice čaja od kamilice ili se okupajte u kupki s  par kapi eteričnog ulja ili nekoliko suhih cvjetova kamilice.

3. Žvačite bosiljak i opustite se

Bosiljak sprječava nesanicu

Bosiljak je jedna od popularnih biljaka koja se koristi u ayurvedskoj medicini (indijska tradicionalna medicina). Bogata je svojstvima koja poboljšavaju fizičku reakciju organizma na emocionalni stres što znači da sprječava moguću depresiju, anksioznost i nesanicu. 

Da bi se riješili stresa, dnevno žvačite 10-12 svježih listova bosiljka ili popijte šalicu čaja zaslađenog medom.

4. Popijte zeleni čaj i opustite se

Zeleni čaj bogat je polifenolima koji se bore protiv stresa

Listovi zelenog čaja sadrže polifenole - vrstu antioksidansa koji se bore protiv oksidativnog stresa povezanog s kardiovaskularnim bolestima.

Uz polifenole, zeleni čaj sadrži i aminokiselinu L-teanin koja potiče proizvodnju alfa moždanih valova koji smanjuju stres, potiču bolje raspoloženje i mentalnu budnost. 

5. B vitamin smanjuje anksioznost i stres

Solgar B kompleks

Da bi spriječili stres i oraspoložili se, počnite uzimati vitamine B skupine. 

To su:

  • B1 (tiamin) - za veću koncentraciju i kvalitetno funkcioniranje mozga
  • B2 (riboflavin) - njegov manjak uzrokuje depresiju, umor i vrtoglavice
  • B3 (niacin, nikotinamid) - njegov manjak uzrokuje živčanu napetost, razdražljivost i nesanicu
  • B5 (pantotenska kiselina) - njegov manjak uzrokuje kronični umor, razdražljivost i napetost
  • B6 (pirodoksin) - manjak ovog vitamina je vrlo rijedak slučaj; pomaže kod depresije, glavobolje i razdražljivosti
  • B7 ili B8 (biotin) - nije toliko povezan sa stresom
  • B9 (folna kiselina) - njegov manjak uzrokuje pretjeran stres, manjak memorije, tenzije, razdražljivost i umor.
  • B12 (kobalamin) - posebno je važan uz pojam stresa jer je povezan s depresijom.

Hormoni stresa, kao što je kortizol, zarobe vitamine u našem tijelu, a povišeni nivo kortizola utječe na mrzovoljnost i bezvoljnost. Svaki put kad osjetimo anksioznost, zapravo imamo potrebu za vitaminom B koji pomaže održavati naše živce i moždane stanice.

 Za početak pokušajte konzumirati što više namirnica bogatih vitaminom B kao što su cjelovite žitarice, grah, grašak, kikiriki, špinat, kelj, avokado, krumpir, mahunarke, jaja i mliječni proizvodi.

Vitamin B također možete uzimati i kao dodatak prehrani. Preporučujemo Solgar B-50 Complex kapsule koje su pogodne za vegane te su bez šećera, soli i škroba.

6. Protiv stresa doručkom i hranom

Namirnice koje jedete mogu uzrokovati stres

Općenito govoreći, kada smo pod stresom tada smo i gladni. Pojavom anksioznosti pada i šećer u krvi, pa bi tada bilo najpametnije pojesti neku čokoladicu, energetsku pločicu ili šaku oraha.

Isto tako bi trebali znati da je hrana ključ za smanjenje tjeskobe. Svaki dan započnite zdravim doručkom. Preporučujemo namirnice kao što su kuhana jaja koja su bogata proteinima i kolinom - esencijalnim nutrijentom čiji je nedostatak povezan s povećanom tjeskobom. 

Isto tako, konzumirajte što više cjelovitih žitarica, lisnatog povrća i namirnica bogatih fitonutrijentima koji će pomoći smanjiti anksioznost. 

7. Omega-3 masne kiseline za zaštitu srca od stresa

Omega-3 masne kiseline mogu zaštiti srce i spriječiti depresiju

Riblje ulje sadrži omega-3 masne kiseline koje su bitne za velik broj važnih procesa u tijelu. Od regulacije krvnog tlaka i zgrušavanja krvi pa sve do jačanja imuniteta, zaštite srca i sprječavanja depresije.

Naime, njihov manjak može uzrokovati umor, slabo pamćenje, promjene raspoloženja i depresiju, tj. simptome usko povezane sa stresom.

Konzumirajte namirnice bogate omega-3 masnim kiselinama koje se nalaze u orašastim plodovima, algama, lososu, tuni, inćunima, srdelama i dagnjama. Uz konzumaciju namirnica, preporučujemo konzumaciju omega-3 masnih kiselina i putem dodataka prehrani u obliku kapsula.

8. Valerijana protiv nesanice i stresa

Valerijana je prirodna alternativa seditivima za ublažavanje nesanice i stresa

Valerijana je trajna biljka rozih ili bijelih cvjetova. Zbog umirujućeg djelovanja koristi se kao prirodna alternativa sedativima te primarno služi za liječenje nesanice i opuštanje.

Pripravke od valerijane možete kupiti u ljekarnama i biljnim drogerijama u u obliku čaja, tinktura, ulja, kapi i kapsulama, a možete ih napraviti i sami.

Tinkturu od valerijane napravite od 50 g usitnjenog korijena i litre 40-postotnog alkohola. Ostavite da korijen valerijane odstoji desetak dana, nakon toga ocijedite, nalijte u boce i dobro začepite.

Osim tinkture, možete pripremiti i čaj tako da stavite 2-3 grama korijena valerijane u šalice vruće vode. 

Uz ove kućne pripravke, ipak je najvažnije znati nositi se sa stresom, opustiti se i dopustiti si uživanje u životu. 

Nemojte samo misliti na ono što morate. Mislite i radite ono što želite smiley

Riješite se stresa

SOLGAR B-50 COMPLEX 

Solgar B kompleksB kompleks vitamini su vitamini koji sudjeluju u radu živčanog sustava i bitan su činitelj u održavanju dobrog stanja cijelog organizma.  Korisno ih je uzimati kod PMS-a, depresije, astme i stresa. Više

 

 

 

HERMES BIOLECTRA MAGNEZIJ DIREKT

Hermes Biolectra Magnezij DirektNormalna, dnevna potreba za magnezijem iznosi oko 300 do 400 miligrama. Preporučuje se kod grčeva u mišićima, stresa i napetosti, bolesti srca i krvnih žila, trudnoće i dojenja te bavljenja sportom. Više