20.04.2016

Razdražljivost, glavobolja, bolne i osjetljive grudi, mučnina, nadutost, prištići, napadaji gladi…

Ovo su samo neki od 150 mogućih simptoma predmenstrualnog sindroma, a neugodni su i dok ih čitamo.

Iako više puta u životu poželimo da je barem nemamo, redovita mjesečnica je znak da je sve u redu s nama. Zato nemojte očajavati zbog simptoma PMS-a već pročitajte članak i saznajte kako si pomoći. Nije teško :)

Simptomi PMS-a

Neke žene PMS otrpe u tišini i mirnoći svojeg doma, dok se za nečije probleme čuje i iz svemira.

Uzroci simptoma PMS-a su različiti, no smatra se kako je glavni uzrok povećanje razine prostaglandina - tvari koja uzrokuje stezanje i grčeve u maternici.

Simptomi PMS-a pojavljuju se 7 do 10 dana prije početka menstruacije, a koji će sve simptomi biti prisutni i u kojem intenzitetu ovisi o biološkoj raznolikosti tijela i načinu života.

Neki od mogućih simptoma su:

Kada su simptomi PMS-a razlog za brigu?

Ako bilo od kojih simptoma postane intenzivan tada bi trebali posjetiti ginekologa
Ako bilo od kojih simptoma postane intenzivan tada bi trebali posjetiti ginekologa

 

Ako do sada niste imali određene simptome, pa se oni odjednom pojave to bi mogao biti znak za uzbunu.

To su simptomi poput izrazito bolnog PMS-a, problemi s mokrenjem tijekom noći ili pojava smećkastog iscjetka prije ili po završetku menstruacije.

Ako najednom osjetite ovakve ili slične simptome potrebno je posjetiti liječnika ili ginekologa jer su to zapravo simptomi endometrioze - kronične upale u kojoj tkivo koje inače normalno oblaže unutrašnjost maternice (endometrij) raste izvan maternice.

Uz endometriozu mogući uzroci su i zdjelične upale ili cista na jajnicima koje također mogu pojačati simptome PMS-a. 

Kako ublažiti simptome PMS-a?

Naravno, nije sve tako crno i rješenja uvijek postoje. Prvo što bi trebali je dogovoriti se s ukućanima da vas za vrijeme PMS-a ipak malo ostave na miru. Tako ćete se moći posvetiti sebi i problem će već na pola biti riješen.

A druga polovica rješenja nalazi se u promjeni načina prehrane, kontroli stresa, u više odmora tijekom dana, ponekom ljekovitom napitku i vježbanju.

Započnite PMS dijetu

Ako još uvijek niste dugoročno spremni promijeniti prehrambene navike, tada se barem 10 dana prije početka menstruacije držite ove jednostavne “PMS dijete”. Ona je dosta slična prehrani onih koji pate od hipoglikemije (niski šećer u krvi) jer su simptomi PMS i ove bolesti gotovo isti.

Barem 10 dana prije menstruacije povećajte unos zdravih namirnica
Barem 10 dana prije menstruacije povećajte unos zdravih namirnica

 

Tako PMS dijeta podrazumijeva konzumiranje cjelovitih i integralnih žitarica te voća i povrća više puta dnevno. Također bi trebali izbaciti ili barem smanjiti unos šećera, kave i alkoholnih pića te pokušati obuzdati povećani apetit.

Neke od namirnica koje su se pokazale najboljima za ublažavanje simptoma PMS-a su:

1. Losos i orašasti plodovi

Iako se masna hrana ne savjetuje tijekom menstrualnog ciklusa, to se ne odnosi na one zdrave masnoće kao što su omega-3 masne kiseline. Uzimanjem omega-3 masnih kiselina ublažit ćete simptome depresije, nervoze, nadutosti, glavobolje i bolnih grudi. 

Iako nije potvrđeno, čini se kako omega masne kiseline utječu na određene hormone i neurotransmitere poput serotonina i dopamina koji utječu na simptome PMS-a. Namirnice koje su daleko najbolji izvor ovih masti su skuša, losos, avokado, sjemenke lana, ulje žutog noćurka i orasi.

2. Banane

Banane su bogate kalijem koji otklanja višak vode iz našeg tijela koji se često javlja u PMS-u pa se zato znamo najednom “udebljati” barem dvije kile. Uf. 

Kalij također potiče proizvodnju hormona sreće (serotonina) koji popravlja naše raspoloženje i odlična je zamjena za nezdrave slatkiše.

3. Mahunarke

Mahunarke su bogate vlaknima i zdravim ugljikohidratima koji pozitivno utječu na probavu, uravnotežuju hormone u tijelu i poboljšavaju raspoloženje. Poželjno je jesti mahunarke poput leće, graha, graška i soje.

4. Povećajte unos ugljikohidrata

Promjene raspoloženja tijekom PMS-a i neprestana potreba za hranom smanjuje razinu serotonina u krvi što izaziva blago depresivno raspoloženje. Zbog toga je potrebno jesti zdrave ugljikohidrate koji pojačavaju izlučivanje serotonina što dovodi do boljeg raspoloženja. Umjesto proizvoda od bijelog brašna, birajte one napravljene integralnim, raženim ili heljdinim brašnom. To vrijedi za sve pekarske proizvode, tjestenine i riže.

5. Špinat i brokula

Špinat i brokula bogati su željezom koje ublažuje simptome učestalih glavobolja, nervoze i neraspoloženja.

6. Bademi

Ako prije menopauze često mijenjate raspoloženja tada lagani međuobroci mogu biti pravi spasitelj za vas. Uzmite šaku badema koji sadrže visoke razine E vitamina koji je odličan izbor za problematičnu kožu, bolne grudi i razdražljivost.

Upotrebljavajte dodatke prehrani

Uz zdravu prehranu je potrebno unositi i dodatnu količinu vitamina i minerala, kao što je magnezij
Uz zdravu prehranu je potrebno unositi i dodatnu količinu vitamina i minerala, kao što je magnezij
 

Iako kroz zdravu prehranu unosite više vitamina i minerala, ponekad ta količina nije dovoljna pa bi zbog toga svakako trebali povećati njihov unos pomoću dodataka prehrani.

1. Povećajte unos magnezija i kalcija

Ako patite od razdražljivosti, anksioznosti i glavobolja povećajte unos magnezija i kalcija. To se posebno odnosi na žene koje koriste kontracepcijske pilule. Magnezij se može uzimati u kapsulama, šumećim tabletama ili mikrogranulama kao dodatak prehrani, a uz njega bi bilo idealno povećati i unos kalcija konzumiranjem mliječnih proizvoda, badema i sardina. 

2. B vitamin

Povećajte unos B vitamina ako ste neraspoloženi, anksiozni ili vam nedostaje energije. On također ublažuje nadutost i natekle grudi. Uz dodatke prehrani možete ga pronaći i u orašastim plodovima, siru, govedini i smeđoj riži.

3. Ulje noćurka

Ako vas muče bolne grudi, nadutost i zadržavanje vode tada konzumirajte ulje noćurka koje je bogato omega-6 masnim kiselinama. Imaju protuupalna svojstva, smiruju bolove i smanjuju osjećaj navale vrućina.

Ulje noćurka također možete konzumirati putem tableta, no pripazite na količinu konzumiranja jer ako pretjerate mogli bi nabaciti koju kilu viška.

Koristite biljne čajeve

I uz biljne čajeve ćete se uspješno rješiti ili barem ublažiti simptome PMS-a
I uz biljne čajeve ćete se uspješno rješiti ili barem ublažiti simptome PMS-a

 

Naravno, za ublažavanje simptoma PMS-a dobro će doći i prirodni lijekovi. A neki od najboljih prirodnih lijekova, tj. čajeva su:

1. Čaj od nevena

Simptomi PMS-a mogu se lako ublažiti tako da pripremite čaj od nevena. Dva nevenova cvijeta prelijte s dva decilitra kipuće vode i pustite da odstoji oko pola sata. Nakon toga čaj procijedite i pijte ga tri puta dnevno, najbolje poslije svakog obroka.

2. Čaj od đumbira

Ako imate česte vrtloglavice i mučnine, popijte jednu žličicu mljevenog đumbira pomiješanog u 2 dcl tople vode ili u vodi kuhajte komadić đumbira nekoliko minuta i dobit ćete ljekoviti analgetski napitak.

3. Ginko (Ginkgo) čaj

Ginko biloba čaj je napitak napravljen od sušenog lišća kineske biljke ginko biloba. Ova biljka sadrži antioksidanse koji smanjuju napetost i nadutost u trbuhu. Ako niste ljubitelj čaja tada će poslužiti i kapsule ginka koje se prodaju kao dodaci prehrani.

4. Čaj od gospine trave

Čaj od gospine trave umirujuće djeluje na živčan sustav i održava razinu serotonina normalnom pa je odlična protiv čestih promjena raspoloženja.  Uzmite veliku žlicu gospine trave i prelijte je s 2,5 dcl kipuće vode. Pustite da odstoji 10-15 minuta, procijedite i pijte tri puta na dan.

5. Čaj od breze

Breza ima vrlo blago djelovanje i ne nadražuje bubrege. Također uklanja višak vode iz tijela koja se naročito nakuplja za vrijeme PMS-a. Žličicu lista breze prelijte s 2,5 dcl kipuće vode i pustite da odstoji 15 minuta. Procijedite i pijte čaj tri puta na dan.

I za kraj - pokrenite se

Istegnite se tu i tamo ili krenite u laganu šetnju
Istegnite se tu i tamo ili krenite u laganu šetnju

 

Povećanom fizičkom aktivnošću oslobađa se lučenje endorfina koji je važan za smanjenje stresa, podizanje zadovoljstva i uspješno smanjuje simptome PMS-a.

No nemojte misliti da tjelovježba znači otrčati cijeli maraton. Upravo naprotiv.

Ekstremni sportovi mogu djelovati i kontraproduktivno pa se zato radije držite zlatne sredine i prošećite barem na kavu do grada :)

Nadamo se kako smo vam uspjeli pomoći i da ćete isprobati neke od ovih prirodnih lijekova za ublažavanje simptoma PMS-a.

Najvažnije je da živite zdravo pa ćete se i tako i osjećati. A to je posebno važno tijekom PMS-a.

I naravno ako se jave simptomi kakvih prije nije bilo ili oni postanu intenzivni tada je vrijeme za odlazak ginekologu.

Riješite se simptoma PMS-a

FEMMENESSENCE MACAHARMONY

Femmenessence MacaHarmony je proizvod namijenjen hormonalnom zdravlju mlađih žena, uklanjanju simptoma PMS-a, ublažavanju bolova kod mjesečnice te povećavanju plodnosti. Više

 

 

SOLGAR NOĆURAK

Solgar Noćurak sadrži ulje sjemenki žutog noćurka, Oenothera biennis. Pomaže kod bolnih grudi, nadutosti i sprječava zadržavanje vode u tijeluViše