Posljednjih dana jedino što možemo pročitati na portalima je tema koronavirusa, koji se širi iz dana u dan i zahvaća sve više žrtava. I dok neki nepotrebno paničare, drugi minoriziraju problem. Koliko god se trudili kritički pročitati te članke i uvjeriti se da ne pripadamo populaciji koja najčešće obolijeva, opet se postavlja pitanje, što možemo učiniti kako bismo se u potpunosti zaštitili?

21.12.2020

Iako bismo organizam trebali kontinuirano opskrbljivati nutrijentima potrebnim za održavanje imuniteta, najčešće za suplementima vitamina i minerala te imunostimulansima posežemo upravo kad nam imunitet padne, odnosno kad nam se bolest dogodi i naravno u ovim specifičnim situacijama pandemije koronavirusa.

Čovjek dnevno udahne do 8 mikroorganizama u minuti, odnosno 10.000 mikroorganizama na dan, iz čega se vidi velika važnost pravilnog funkcioniranja imunosnog sustava.

 

Savjeti za jačanje imuniteta:

  • Odabir namirnica visoke nutritivne vrijednosti (voća, povrća, ribe, orašastih plodova i sušenog voća)
  • Unos biljnih pripravka i multivitaminskih dodataka prehrani
  • Konzumiranje probiotika
  • Dovoljni unos vode (detoksikacija)
  • Redovito pranje ruku
  • Upotreba ovlaživača zraka
  • Boravak na zraku i suncu
  • Prestanak pušenja
  • Redovita tjelovježba
  • Održavanje prijateljskih odnosa
  • Dovoljno sna i odmora od stresnih situacija

 

Kako je u zimskom periodu manje dostupnog voća i povrća, često u prehrani nema dovoljno mikronutrijenata kao što su vitamini i minerali. Da bismo to nadoknadili preporučljivo je posegnuti za dodacima prehrani koji se prodaju u ljekarnama i potražiti optimalnu kombinaciju uz stručan savjet nas farmaceuta.

 

Zašto dolazi do pada imuniteta?

Zdrav i uravnotežen imunosni sustav čini jedan od osnovnih preduvjeta za zdravlje čovjeka.

Oslabljena aktivnost imunosnog sustava dovodi do veće podložnosti infekcijama, a u određenim okolnostima i zloćudnim bolestima. Suprotno tome, nekontrolirana hiperaktivnost imunosnog sustava znači predispoziciju za alergije i pojavu autoimunih bolesti, jer tada organizam reagira na vlastite antigene u krvi, stanicama i tkivima.

Brojni su čimbenici koji mogu oslabiti, odnosno poremetiti, ravnotežu imunosnog sustava: kronične bolesti, dugotrajna upotreba antibiotika, neredovit san, nervoza, težak fizički i psihički rad. Uz izloženost stresu, trajnu iscrpljenost i sindrom kroničnog umora, tu je također bitan i stil života – nutricijski neadekvatna prehrana, nedovoljno (ili čak previše) tjelesne aktivnosti, pušenje, konzumiranje alkohola i slično.

 

Kako znamo da nam je pao imunitet? Trebamo li ga „popraviti“? Je li moguće potaknuti imunološki sustav na snažniju obranu?

Česte prehlade, nedostatak energije, nesanica, kronični umor i česta pojava herpesa na usni su sigurni znaci da je u pitanju pad imuniteta. lako znanstvenici još uvijek pokušavaju shvatiti kako taj cijeli mehanizam zapravo funkcionira, nema nikakve sumnje da je zdrav život presudan za smanjenje rizika od zaraza i bolesti.

Trenutno je najbolje što možemo učiniti opskrbiti naš organizam s mikronutrijentima, koji već dokazano imaju ulogu ojačivača imuniteta.

Vitamin C, odnosno L-askorbinska kiselina, je jedan od vitamina čiji unos zimi, kroz prehranu, može biti značajno smanjen upravo zbog nedostatka svježeg voća i povrća te preduge termičke obrade namirnica. Simptomi nedostatka vitamina C su slabost i umor, sklonost infekcijama, gingivitis...

Cink potiče djelovanje fagocita koji uništavaju viruse i pomažu u zaustavljanju prehlade, gripe i drugih zaraznih bolesti. Svaka naša stanica treba cink, jer je neophodan za pravilnu funkciju enzima. Pomaže u liječenju raznih infekcija, kroničnih bolesti, reumatoidnog artritisa i smanjenog rada štitne žlijezde. 

Vitamin D doprinosi normalnoj funkciji imunološkog sustava, normalnoj razini kalcija u krvi, održavanju  normalnih kostiju i normalnih zubi te održavanju normalne funkcije mišića. Osim pozitivnog djelovanja vitamina D na kosti, sistematski pregled randomiziranih studija prikazao je i njegov učinak na druga stanja organizma, poput zaraze virusom gripe. Suplementacija vitaminom D dovela je do smanjenja incidencije influence. Vitamin D aktivira makrofage, stimulira produkciju citokina (smanjenje autoimunih reakcija), potiče produkciju i aktivnost antitijela, inhibira proliferaciju (abnormalnih) stanica i na taj način povoljno utječe na imunosni sustav. S obzirom na dobro poznato, snažno antivirusno djelovanje, vitamin D je važan i gotovo neizostavan izbor prilikom preporuke proizvoda za jačanje imuniteta u vrijeme kada na našem području bilježimo pojavnost oboljelih od koronavirusa.