Movember je šaljiva kombinacija riječi moustache (brk) i November (studeni), a označava masovno puštanje brkova kako bi se povećala svijest o muškom zdravlju. Tijekom studenog, muškarci diljem svijeta pozivaju se da na 30 dana puste svoj brk.

12.11.2019

Puštanje brkova podsjeća muškarce da redovito odlaze na preglede, da se brinu o sebi i da nema mjesta sramu kada se govori o vlastitom zdravlju. Takvim podizanjem javne svijesti, smanjuje se broj smrtnih slučajeva od bolesti koje su se mogle spriječiti ranijim dijagnosticiranjem. Ukupno gledajući, iza karcinoma pluća, rak prostate je drugi uzrok smrtnosti kod muškaraca, a javlja se najčešće u dobi iznad 50 godina.

Iako se odnosi i na druge zdravstvene probleme, Movember ponajviše podsjeća javnost na rak prostate. On je najčešća zloćudna bolest među starijima od 50 godina. Prema podacima Hrvatske lige protiv raka, od ove bolesti godišnje u Hrvatskoj oboli 1800, a umre 800 muškaraca. Najčešći zloćudni tumor kod mladih muškaraca je rak testisa - oboli ih jedan posto. Ako se bolest otkrije na vrijeme, preživljavanje je gotovo stopostotno. 

 

Simptomi su otežano mokrenje, zadržavanje mokraće u mjehuru, gubitak potencije ili libida i bolna ejakulacija, a bezbolan pregled jednom na godinu traje 10 minuta i može spasiti život djedu, ocu, partneru, prijatelju i mladiću...

 

Podaci govore da u EU godišnje umre dvostruko više muškaraca starosti od 15. do 64. godine. Što je uzrok tolikoj razlici i poražavajućim rezultatima za muškarce?

Demografski trendovi razvijenog svijeta pokazuju da zadnjih desetljeća živimo sve dulje, tako će želja da doživimo sto godina u ovom stoljeću, čini se, biti dosežna mnogima. Razlog su prije svega napredak u medicini, primjena sofisticirane medicinske dijagnostike, dostupnost nove generacije lijekova, no sve to nije dovoljno za dug i kvalitetan život, neophodno nam je potrebna dobra briga o sebi.

 

Muško zdravlje od dvadesete do stote

 

Iako muškarci žive dulje nego prije, ipak su žene dugovječnije u svim zemljama svijeta (osim u Somaliji), a mortalitet muškaraca viši je od žena u gotovo svakom usporedivom glavnom uzroku smrti. Ne postoji genetski uzrok za ranu smrt muškaraca pa izgleda da muškarci više naginju lošim životnim navikama (pušenju, alkoholu, prejedanju, nedovoljnoj fizičkoj aktivnosti).
Muškarci se također manje brinu o sebi, vrlo rijetko kontroliraju svoje zdravlje, manje traže profesionalan savjet zdravstvenih djelatnika u ljekarni te nedovoljno koriste savjete za samopomoć. Tipičan muškarac srednjih godina ne ide k liječniku, a u ljekarnu ide po toplomjer i eventualno lijek protiv bolova.

Neophodne su javnozdravstvene aktivnosti usmjerene muškarcima, koje trebaju podići svijest, ali i educirati muškarce da koriste preventivne dijagnostičke preglede te obrate pozornost na životne navike kako bi osigurali svoju dugovječnost. Evo i nekih važnih preporuka za formulu - zdrav muškarac od četrdesete do stote!

 

POPIS PREVENTIVNIH PREGLEDA

20-e GODINE

MELANOM Incidencija kod mladih raste za 3,1% godišnje

RAK TESTISA Najčešće se javlja od 20 do 39 godina

KOLESTEROL Vodeći uzrok za razvoj bolesti srca

Pretrage

Pregled testisa jednom godišnje od 20. godine

Mjerenje kolesterola svakih pet godina

Pregled kože kod dermatologa jednom godišnje

30-e GODINE

DIJABETES TIPA 2 Ima ga 20% muškaraca poslije 30. godine

RAK TESTISA Čini 15% svih tumora kod muškaraca od 30 do 40 godina

MELANOM Čini 11% tumora u muškaraca starijih od 30 godina

RAK DEBELOG CRIJEVA Čini 10% tumora u muškaraca između 30 i 40 godina

BOLESTI SRCA Glavni uzrok smrti muškaraca starijih od 35 godina

Pretrage

Krvna slika svakih pet godina, a jednom godišnje za pretile osobe

Mjerenje kolesterola svakih pet godina

Jednom godišnje pregled testisa

Pretrage za otkrivanje raka debelog crijeva i prostate za one s povišenim rizikom

 

40-e GODINE

SRČANE BOLESTI Muškarci poslije 40. imaju tri puta veći rizik od žena za razvoj srčane bolesti

RAK DEBELOG CRIJEVA Čini 60 posto svih tumora kod muškaraca ove dobi

RAK PROSTATE Muškarci poslije 45. godine, ako u obitelji imaju rak prostate, imaju povišen rizik. Kontinuirano se povećava rizik za razvoj raka testisa

Pretrage

Mjerenje razine šećera svake tri godine

Pretrage za otkrivanje raka debelog crijeva jednom godišnje

Pretrage srca svakih pet godina ili jednom godišnje za osobe s povišenim rizikom

Pregled prostate ako postoji povišen rizik ili ako se primijeti često mokrenje ili bolovi u zdjelici

Pregledi kože jednom godišnje

 

50-e GODINE

SRČANE BOLESTI Prvi uzrok smrtnosti muškaraca poslije 50. godine

RAK PROSTATE Muškarci poslije 50. godine imaju najveći rizik (1 od 38 muškaraca u dobi od 50 do 59 godina razvit će rak prostate)

RAK DEBELOG CRIJEVA 13% svih tumora debelog crijeva dijagnosticira se između 45. i 54., a 20% između 54. i 60. godine

MOŽDANI UDAR 25% moždanih udara događa se prije 65. godine. Rizik za moždani udar više se nego udvostručuje svako desetljeće nakon 55. godine

Pretrage

Pretrage za otkrivanje raka prostate svake tri godine, a jednom godišnje za osobe s povišenim rizikom

Mjerenje razine kolesterola jednom godišnje

Pretraga za otkrivanje raka debelog crijeva svake tri godine, a jednom godišnje za osobe s povišenim rizikom

Nastaviti s pregledom testisa svake tri godine

60-e GODINE

RAK PROSTATE 1 od 15 muškaraca između 60 i 69 godina razvit će rak prostate

RAK DEBELOG CRIJEVA 20% svih rakova debelog crijeva otkriva se između 60 i 64 godine.

MOŽDANI UDAR 75% moždanih udara događa se poslije 65. godine

Pretrage

Jednom godišnje mjerenje kolesterola, pregled krvnih žila i pregled prostate

Pretraga za rano otkrivanje raka debelog crijeva svake tri godine

70-e i poslije

Iako je očekivani životni vijek danas puno dulji, današnja populacija ima znatno veći rizik za razvoj srčanih bolesti, moždani udar te slabljenje funkcije određenih organa zbog dijabetesa koji je u najvećoj mjeri prouzročen pretjeranom debljinom. Osobe u 70-im godinama trebale bi paziti na prehranu, redovito provoditi laganu tjelovježbu i nastaviti s redovitim odlascima na preventivne preglede.

Naglasak je na raku prostate kod muškaraca starijih od 60 godina i na raku testisa kod mladih muškaraca od 15 do 35 godina. Podaci su poražavajući - svaki šesti muškarac obolijeva od raka prostate. Prema posljednjim podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, 2337 je novooboljelih. A bitku s bolesti godišnje izgubi 800 muškaraca. Najčešći zloćudni tumor kod mladih muškaraca je rak testisa - oboli ih jedan posto. Ako se bolest otkrije na vrijeme, preživljavanje je gotovo stopostotno. 

Simptomi su otežano mokrenje, zadržavanje mokraće u mjehuru, gubitak potencije ili libida i bolna ejakulacija, a bezbolan pregled jednom na godinu traje 10 minuta i može spasiti život djedu, ocu, partneru, prijatelju i mladiću...

 

 

Dobrobiti Cinka kao dodatka prehrani:

Cink u organizmu sudjeluje u nizu važnih metaboličkih procesa. Esencijalni je koenzim u više od 200 enzima neophodnih za metabolizam proteina, masti i ugljikohidrata, pomaže u sintezi aminokiselina, detoksifikacijskim procesima i izgradnji kostiju. Zajedno s bakrom i manganom sudjeluje u izgradnji jednog od najsnažnijih antioksidansa, enzima superoksid-dismutaze (SOD) čime štiti tjelesne stanice od štetnog djelovanja slobodnih radikala. Također, cink se smatra glavnim nutrijentom za pravilnu funkciju imunološkog sustava i uključen je u stvaranje hormona timusa, te produkciju i aktivaciju leukocita. Učinak cinka na sintezu proteina pomaže u cijeljenju rana, te u terapiji akni i ulkusa. Cink doprinosi smanjenju prostate, kao i stvaranju te većoj pokretljivosti spermija kod muškaraca. Povoljno djeluje na regulaciju glukoze u krvi, pomaže u zaštiti očiju te poboljšava kognitivne funkcije kod djece i odraslih.

 

Nije na odmet spomenuti:

 

Pravila dugovječnosti

Hranite se zdravo
Jedite svakodnevno što više svježeg voća i povrća, osobito sezonskog, i kad je moguće, organskog - uzgojenog bez korištenja pesticida. Obroci trebaju biti redoviti, ali porcije trebaju biti manje jer se nije dobro prejedati. Izbjegavajte obilje crvenog mesa, masnu i teško probavljivu hranu, prerađene namirnice i gotova jela te brzu hranu. Jedite što više kuhanog i sirovog te redovito jedite ribu - posebice plavu. Smanjite unos soli, šećera, brašna. Pripazite na unos alkohola.
Budite svakodnevno fizički aktivni
Bavite se onim što vas veseli - jer fizički aktivni morate biti svaki dan ili barem veliku većinu tjedna. Ako niste sportski tip, uvedite neki oblik aktivnosti koji vam je ugodan - brzu šetnju, planinarenje, plivanje, razmišljajte o dobrobiti koju radite za sebe, svoje zdravlje i tjelesnu težinu dok se gibate. Redovit sport također daje osjećaj ugode i zadovoljstva zbog endorfina koji se luči, a to će vas motivirati da nastavite. Fizička aktivnost, baš kao i prehrana, mora biti vaš stalni stil života.
Održavajte poželjnu tjelesnu težinu
Debljina je rizični faktor ozbiljnih bolesti te je svaki gubitak suvišnih kilograma velika dobrobit za vaše zdravlje. Ako se držite preporuka zdrave prehrane te ste fizički aktivni, ovaj je cilj vrlo lako ostvariv.
Razvijajte vlastitu unutarnju snagu
Svi trebamo duševnu snagu i otpornost prema utjecajima života i okoline koje ne možemo promijeniti. Da biste bili otporni, spavajte dovoljno, imajte zdrav ritam života i odmarajte se. Duhovna snaga može se razviti na mnogo različitih načina: molitvom, meditacijom, autogenim treningom, vježbama disanja i drugim tehnikama. Nije važno koji je vaš put, bitno je da radite na sebi i jačate svoju unutarnju snagu.
Izbjegavajte loše životne navike
Redovita konzumacija alkohola, pušenje cigareta, nedovoljno kretanja, boravak u zatvorenom prostoru, pretjerano izlaganje suncu bez zaštite, loša prehrana, zloporaba lijekova - učinite sve što možete da ove navike izbacite ili bar drastično smanjite.

 

I na kraju - budite zadovoljni sobom

 

Imajte cilj ili ciljeve, male, svakodnevne, ostvarive. Ne žalostite se i ne kažnjavajte sami sebe kad nešto ne učinite dobro. Preispitajte vlastite želje i promijenite put do cilja. Pronađite u životu one aktivnosti koje vas ispunjavaju osjećajem zadovoljstva. Pomaganje drugima često pomaže. Volite sebe i budite dobri prema sebi. Idite na redovite preglede i potražite savjete liječnika, nutricionista i ljekarnika. Doživite stotu.

 

Dubravka Ćusak, mag.pharm